مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23906 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:51

1- مهمترين عامل سعادت دنيوي و اخروي انسان و راه كمال و قرب الهي و رسيدن به آرمانهاي مقدس انساني چيست ؟ و آيا انتخاب استاد يا اساتيد مي تواند مؤثر واقع گردد و ما مي توانيم در صورت نياز به استاد به چه كساني مراجعه كنيم ؟
ج1- « اينجانب تصميم دارم كه به خداوند قرب پيدا كنم و سير و سلوك داشته باشم آن چيست ؟» اين سؤالي بود از « حضرت آيه الله العظمي محمد تقي بهجت « دام ظله » شده بود .
جواب فرمودند : چنانچه طالب , صادق باشد , ترك معصيت كافي و وافي است براي تمام عمر , اگر چه هزار سال باشد. » (1)
يكي از طلاب محترم در خواست دستوري كردند , معظم له فرمودند : « تا مي توانيد گناه نكنيد.» سپس سربزير انداخته مشغول ذكر شدند , بعد از چند لحظه سر بلند كرده و اين جمله را بيان فرمودند : « اگر گناهي مرتكب شديد , سعي كنيد گناهي كه در آن حق الناس است نباشد » باز سر را به زير انداخته و مشغول ذكر شده و براي بار سوم فرمودند : «اگر گناهي مرتكب شديد كه در آن حق الناس است سعي كنيد در همين دنيا آن را تسويه كنيد , براي آخرت نگذاريد كه آنجا مشكل است» ( 2)
يك از كسانيكه خواهان سير و سلوك بود از حضرت آيه الله بهجت سؤال كرد و گفت آقا عمرمان گذشت و هنوز لذتي از عبادت و بخصوص نمازمان احساس نكرده ايم به نظر شما چه بايد كرد ؟ معظم له فرمودند : « اين درديست كه همه گرفتاريم گفتم به هر حال مرا تب دارد و مسئله نسبي است. يعني: بعضي مثل شما مراتب عالي دارد و ما ها هيچي نداريم بايد چه كرد ؟
آيه بهجت فرمودند :« شايد من مرتبه شما را تمنا كنم !!» خلاصه بعد از چند بار اصرار فرمود : اين احساس لذت در نماز يك سري مقدمات خارج از نماز دارد و يك سري مقدمات در خود نماز آنچه كه قبل از نماز بايستي مورد ملاحضه شود و عمل گردد , اين استكه گناه نكند , قلب را سياه نكند دل را تيره نكند , معصيت روح رامكدر ميكند نورانيت دل را مي برد .
و اما هنگام خود نماز انسان نماز گزار بايستي زنجير و سيم دور خود بكشد : تا غير خدا داخل نشود , بايستي فكرش را از غير خدا منصرف كند توجه اش به غير خدا مشغول نشود . البته اگر بطور غير اختياري توجه اش بجائي رفت كه هيچ, اما بمحض التفات پيدا كردن بايستي قلبش را از غير خدا منصرف كند. ( 3)
عامل سعادت و اخروي در اين مورد به يك آيه قرآن اشاره ميكنيم { و الذين اهتدوا زادهم هدي و اتاهم تقويهم } ( 4) ترجمه : « كسانيكه هدايت يافته اند خداوند بر هدايتشان مي افزايد و روح تقوا به آنان مي بخشد آيا جز اين انتظار دارندكه قيامت نا گهان بر پا شود. پس بنده واقعي مؤمناني هستند كه هدايت شده اند و چون خودشان مايلند خدا هم كمك كرده بر هدايتشان مي افزايد و روح تقوا و پرهيزگاري به آنها مي بخشد. چون اولين گام هدايت را شخصا برداشته و دنبال سعادت دنيا و آخرت هستند و عقل و خرد و فطرت خويش را در اين راه بكار گرفته اند , سپس خداي بزرگ وعده داده كه مجاهدان راهش را راهنمائي و هدايت بيشتر نمايد. اين بندگان واقعي خداوند , نور ايمان به قلب آنان مي تاباند و از شرح صدر و روشن بيني خاصي , بهره مند شان ميسازد .
نقطه مقابل اين بندگان خوب منافقاني هستند كه آيه قبل به آنها اشاره كرده كه ميگويد: « بر دلهاي آنها مُهر است و چيزي نمي فهمند و از سوي ديگر در عمل پيرو عقل و خرد نيستند. بلكه دنبال هواي و هواي نفسند و هر روز به ضلالت خود مي افزايد.» اميد است جزء هدايت يافتگان باشيم و براي تقويت روح تقوا و سعادت دنيا و آخرت وخداي بزرگ كمك كارمان باشد .
اما در مورد استاد : مسلم است كه هر راهي كه انسان مي پيمايد نيازمند راهبرد است و از قديم گفته اند : «بي پير مرو در خرابات هر چند سكندر زماني » هر علمي , تخصص خودش را ميطلبد. علم ادبيات رشته مخصوصي و استاد معيني را ميطلبد. فلسفه ,كلام ,فقه , اصول , منطق و سيروسلوك همه علومي هستند كه استاد مخصوص دارد. و استاد نقش سازنده و همچنين مخرب دارند سعدي ميگويد :
« نگهدار ز آموزگار بدش كه بدبخت گمره كند چون خودش ( 5)
پس در مسير سير و سلوك و مسائل اعتقادي و اخلاقي بايد استادي انتخاب كرد كه خود ساخته , دانشمند , فقيه و اسلام شناسي و آشنائي با معارف اسلامي خود عامل به آن باشد و شما حتما نيازمند استاد و راهنمائي اين راه پر خطر و پر فراز و نشيب هستيد. اما چون اهل شهرستان خوي هستيدكسي را سراغ نداريم.
اما از بيانات رهبر فقيه و معمار انقلاب « يك عارف و فاني في الله بودند» صحيفه نور مطالعه فرمائيد.
از بيانات رهبر معظم انقلاب حضرت آيه الله العظمي خامنه اي « دامت بركاته» كه انساني مخلص, وارسته و يك پژوهشگر اسلامي و تنها كسيكه در سيره زندگي پيامبر «صلي الله عليه واله » و ائمه اطهار منحصر بودند مي توان از انفاس قدسيه اشان بهره جست.
از بيانات عارف سالك فرياد گر توحيد آيه بهجت بهره مند شد.
موفق باشيد .
منابع : چند كتاب خالي از لطف نيست :
1- فرياد گر توحيد, زندگي آيه الله بهجت
2- در محضر لاهوتيان , زندگي سالك و عارف با بصير آقاي جعفر مجتهدي , نوشته محمد علي مجاهدي
3- كرامات رضويه, دو جلد , علي اكبر مروج
4- داستانهاي الغدير
5- توبه زيبا ترين پوزش , محمد حيسن جعفري
6- تفسير نمونه
7- كتاب راه روشن ترجمه : المحجته البيضاء, فيض كاشاني .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.